English Inte inloggad: Logga in | Registrera dig

2012-06-07:

Observera att sidan behandlar en tidigare version.

MeOS i nätverk

Uppdaterad: 2012-06-07

För att använda flera datorer med MeOS samtidigt med samma tävling, måste MeOS användas med databasanslutning. En dator måste agera som server. På denna dator installerar man MySQL-server. MeOS använder MySQL version 5.
MySQL, Community Edition, kan laddas ner gratis från www.mysql.com, och installeras med standardalternativen.
På sidan tävling väljer man databasanslutning. Då kommer man till en sida där man ska mata in uppgifter om vilket server man vill ansluta till. Det finns också information om hur servern ska konfigureras.

I fältet MySQL server skriver man in namnet på servern, alternativt serverns IP-adress. Användarnamn och lösenord avser användarnamn och lösenord för MySQL, inte inloggnings­uppgifter för datorn. Se hjälpen i MeOS. Fältet port kan normalt lämnas blankt, såvida du inte gjort några avancerade inställningar i MySQL-servern. Klientnamn är namnet på din dator. Det dyker upp i en lista över anslutna datorer. Du kan välja namn som Avläsning 1, Direktanmälan 3, o.s.v, om du vill.

När du har anslutit ges lite lite information om vilken server du anslutit till. Om du inte hade någon tävling öppen när du anslöt visas en lista över lokala tävlingar, det vill säga tävlingar som finns på din dator, och servertävlingar.

Välj en tävling i någon av listorna och klicka på öppna tävling.

För att lägga upp en tävling på servern öppnar du den först lokalt i MeOS. Kontrollera att du är ansluten mot rätt server (eller anslut mot rätt server) och välj ladda upp öppnad tävling på server på sidan databasanslutningar. Nu kan andra klienter ansluta mot servern och öppna tävlingen som du laddat upp.
Tips
Se till att du har en uppdaterad version av löpardatabasen på den dator du laddar upp tävlingen ifrån. Alla klienter som ansluter kommer att använda den databasen.
När du öppnat en tävling ändras fönsterrubriken i MeOS. Där står tävlingens namn och inom parentes huruvida tävlingen körs lokalt eller mot server.
Observera
Se till att alla datorer kör mot servern.
Om du väljer koppla ner databasen när du har en servertävling öppen, får du en egen kopia av tävlingen, som döps till tävlingsnamn (lokal kopia från: servernamn). Den kopian bör endast användas som säkerhetskopia i nödfall, eftersom det inte är säkert att den är fullständig (det är en ögonblicksbild på den dator som kopplar ner). Normalt sett tar du en manuell säkerhetskopia genom funktionen säkerhetskopiera på sidan tävling.

Innehåll

  1. Server- och nätverksproblem
  2. Säkerhetskopior och återställning

Kommentarer

Ansluta PC-klient via VPN förbindelse?

2013-11-24 19:29:54 av Björn Alpberg

Är det ur systemsynpunkt olämpligt att ansluta en MeOS klient via en långsam VPN förbindelse, t.ex. via 3G, för att kunna etablera en ”speakerkontroll” ute på banan (Sprint) eller som en bemannad radiokontroll?
Om man gör så kommer väl tävlingens deltagardatabas att laddas upp till klienten och lagras lokalt så fort man ansluter till mySQL-servern. Jag antar då att man vid ”publikkontrollen” snabbt får en mellantid eftersom denna räknas ut lokalt utan att behöva anropa den centrala SQL databasen (är det rätt uppfattat).
Hur påverkar i så fall ett sådant förfarande själva uppdateringen mot den centrala mySQL databasen som pågår i bakgrunden? Finns det några problem att det påverkar systemets totala prestanda eller riskerar jag bara att uppdateringar kommer att köas mot mySQL databasen via VPN förbindelsen.
Ovanstående resonemang är lite hypotetiskt, men vi funderar på att göra just detta på en Sprinttävling där vi funderar på en ”publikkontroll” med egen speaker på ett torg mitt i stan. Det skulle vara en smidig lösning på ett tekniskt utmanande problem.

Ang långsam anslutning

2013-11-25 13:19:40 av Erik Melin

Intressant fråga. Jag har inget definitivt svar, man måste nog testa det lite. Automaten "stämplingstest" kan användas för prestandatester.

En MeOS-klient med speakerlistan eller annan lista öppnad drar ca 30 kbit/s på "tomgång", dvs när inget händer i tävlingen: detta eftersom den hela tiden frågar server om något hänt i tävlingen (och får svaret "nej"). Har man ingen lista öppen är belastningen betydligt lägre.

Om man belastar tävlingen med runt 20 ändringar (brickinläsningar, onlinestämplar osv) / minut, stiger kravet till ca 130 kbit/sekund. Handlar det om en stafett blir belastningen högre på grund av korsberoenden.

Jag är själv lite förvånad över att det blir såpass mycket, förmodligen är MySQL:s interna protokoll inte så optimerat på den här punkten; jag kan inte se att MeOS skulle ställa några oväntade frågor eller få några oväntat långa svar.

Nästa release av MeOS kommer att innehålla några "onlineprotokoll" som tillåter synkronisering mot exempelvis en extern webbserver, så att man kan få tillgång till liveresultat (kanske ett par sekunders längre fördröjning än i speakerklienten) för appar och liknande. Jag tror att det kommer att erbjuda många nya möjligheter.


För att kommentera innehållet måste du vara inloggad. Logga in